Menu

Najnowsze testy

  • Exponential Audio PhoenixVerb i R2 – procesory pogłosowe plug-in
  • TEST • Studiologic NUMA Concert - profesjonalne stage piano z drewnianą klawiaturą z wymykiem i z barwami fortepianów z rezonansem współalikwotowym
  • TEST • ZOOM H6 - mobilny 6-kanałowy rejestrator audio z mikrofonami pojemnościowymi XY, MidSide, Shotgun oraz preampami mikrofonowymi z zasilaniem Phantom
  • TEST • Aphex IN2 - 2-kanałowy interfejs audio USB
Exponential Audio PhoenixVerb i R2 – procesory pogłosowe plug-in

Exponential Audio PhoenixVerb i R2 – procesory pogłosowe plug-in

Za dobry reverb jesteśmy w stanie zapłacić krocie. Zresztą, spytajcie tych od Lexicona i od Bricasti... Niemniej – od pewnego czasu nieprawdą jest twierdzenie jakoby pluginowe pogłosy to była niższa półka, produkt dla amatorów i do studiów projektowych. Wystarczy ściągnąć demo i posłuchać co potrafi...
TEST • Studiologic NUMA Concert - profesjonalne stage piano z drewnianą klawiaturą z wymykiem i z barwami fortepianów z rezonansem współalikwotowym

TEST • Studiologic NUMA Concert - profesjonalne stage piano z drewnianą klawiaturą z wymykiem i z barwami fortepianów z rezonansem współalikwotowym

Trzeba mieć nie lada tupet, żeby ot tak, nagle, z producenta mechanizmów klawiatur dla producentów elektronicznych instrumentów klawiszowych stać się producentem instrumentów muzycznych. A jeszcze do tego pchać się na ekskluzywny rynek instrumentów typu stage piano - to już graniczy z narcyzmem :-P ...
TEST • ZOOM H6 - mobilny 6-kanałowy rejestrator audio z mikrofonami pojemnościowymi XY, MidSide, Shotgun oraz preampami mikrofonowymi z zasilaniem Phantom

TEST • ZOOM H6 - mobilny 6-kanałowy rejestrator audio z mikrofonami pojemnościowymi XY, MidSide, Shotgun oraz preampami mikrofonowymi z zasilaniem Phantom

ZOOM idzie jak burza. Kontynuuje agresywną politykę produktową - trzeba przyznać, że łącząc takie cechy sprzętu, jak przystępna cena i duży potencjał zdobywa coraz większą popularność. Nowy 6-kanałowy rejestrator H6 wydaje się być tego świetnym przykładem. Tylko czy jakość dźwięku idzie za przystę...
TEST • Aphex IN2 - 2-kanałowy interfejs audio USB

TEST • Aphex IN2 - 2-kanałowy interfejs audio USB

Aphex IN2 jest interfejsem audio pod USB 2.0. Gwarantuje dwa kanały wejściowe i jakość do 24-bit/192 kHz. Sprawdźmy, co sobą reprezentuje. Dawid Kujawa
Previous
Next
A+ A A-

Yamaha Clavinova CLP-430 - cyfrowe pianino

Yamaha_CLP-430_insertDo niedawna Yamaha była niekwestionowanym liderem rynku pianin cyfrowych. Owszem, zdarzało się, że co jakiś czas pojawiały się na rynku konkurencyjne modele. Ale nigdy dotąd nie miała miejsca sytuacja taka, jaka panuje od roku - dominacja innego producenta pianin cyfrowych.

Radek Barczak

 

Yamaha_CLP-430_caly 

Yamaha przespała ostatnie dwa lata. W tym czasie Roland zaatakował rynek pianinami HP-302, HP-305 i HP-307 z klawiaturami Ivory Feel i barwami fortepianów w technologii SuperNATURAL. I nagle okazało się, że Yamaha w starciu z nowymi Rolandami przegrywa sromotnie… Nowa seria CLP-400 ma być remedium na popularność pianin Rolanda. Czy cel został osiągnięty?

Na testy wzięliśmy najtańszy model konkurujący bezpośrednio z Roland HP-302. Yamaha Clavinova CLP-430 podobnie jak pozostałe, wyższe modele, zostały wyposażone w nowe technologie. Najbardziej istotnym elementem wydaje się być nowy silnik syntezy oraz klawiatura. Zacznijmy od toru syntezy. Yamaha nazwała nową technologię RGE (Real Grand Expression). Producent chwali się, że silnik syntezy nakłada różne obwiednie na różną technikę wydobycia dźwięku - w przypadku gry legato faza wybrzmienia (Release) jest długa, zaś przy grze staccato wybrzmienie jest skrócone w naturalny sposób. Technologia ta nazwana na potrzeby serii CLP-400 Smooth Release jest od lat stosowana :-) Efekt brzmieniowy w grze staccato nie odbiega znacząco od poprzedniej serii Clavinova…

Yamaha_CLP-430_klawiatura_reka

Ważne jest jednak co innego - uderzając akord w klawiaturę CLP-430 ma się wrażenie pewnej pustości brzmienia. Piszący te słowa jest rozkapryszony technologiami emulacji rezonansu sympatycznego strun, rezonansu przy wciśniętym prawym pedale czy odgłosem pracy mechaniki klawiatury i innymi technologiami zawartymi w technologii konkurencyjnego pianina firmy Roland. Różnica w głębi brzmienia jest tak zauważalna, że aż porażająca. Yamaha CLP-430 nie ma emulacji rezonansu strun i powstających wówczas szumów alikwotowych. Nie ma również w testowanym modelu rezonansu sympatycznego strun przy wciśniętym prawym pedale. Jest wprawdzie możliwość 5-stopniowej regulacji jasności brzmienia funkcją Brilliance, ale to tylko prosty korektor :-( rozjaśniający bądź przyciemniający brzmienie. W wyższych modelach serii CLP-400 zjawisko rezonansu przy wciśniętym prawym pedale jest realizowane, jednak nie przez algorytmy - rezonans strun przy wciśniętym pedale forte to dodatkowa warstwa próbek, nijak nie pozostająca między sobą w interakcji rezonansowej.

 Yamaha_CLP-430_panel_prawa_RFX

Dźwięki grane na CLP-430 są takie bezpośrednie, wprost, bez otulenia głębią dodatkowych artefaktów brzmieniowych. To brzmienie constans. Nudne. Do jakości próbek nie można mieć żadnych zastrzeżeń - to w końcu Yamaha. Tej firmie nie zdarzają się takie wpadki, jak źle zapętlone próbki w pianinach producenta znanego skądinąd z produkcji zegarków i kalkulatorów… Yamaha to Yamaha. Tu nie ma w ogóle zapętleń :-) Za źródło do nagrania pełnych próbek - do pełnego wybrzmienia - posłużył koncertowy fortepian Yamaha serii CFX. Instrument to znakomity, ale… zabrakło czegoś po stronie technologii. Już nie wystarczy nagrać trzech warstw długich próbek - konkurencja poszła dalej. Clavinova powinna być oczkiem w głowie szefostwa koncernu. Niestety, konstruktorzy i specjaliści od syntezy tym razem nie popisali się żadnymi nowatorskimi rozwiązaniami. Wystarczy posłuchać przykładów dźwiękowych, by się przekonać o czym piszę i porównać je do tych z testu Roland HP-302.

 Yamaha_CLP-430_panel_prawa_barwy0

Wybór barw w Yamaha CLP-430 jest klasyczny. Pierwsze trzy fortepiany to wielowarstwowe programy dostosowane do różnych stylistyk muzycznych. Brzmieniowo różnią się na tyle, że faktycznie można się znaleźć w różnych gatunkach muzycznych. Realizowana jest funkcja półpedału dla pedały forte - to ważny element podnoszący realizm brzmienia barw fortepianowych. Trzeba wspomnieć w tym miejscu, że Clavinova CLP-430 jest wyposażona w 3 pedały: prawy forte, środkowy sostenuto i lewy piano/soft.

Barwy pian elektrycznych są niezłe, ale też nie ma żadnej rewelacji. To "klangowe" e-piano nawiązujące do Yamaha DX7 broni się, ale drugie piano a'la Rhodes mogłoby mieć większą dynamikę i więcej charakteru. Fajnie brzmią organy - zarówno klasyczne, jak te nawiązujące do elektromechanicznych hammondów. Kompletnym nieporozumieniem są za to barwy sekcji smyczkowych - nie z powodu brzmienia, a ze sposobu reakcji na wciśnięty prawy pedał. Wciśnięcie pedału forte powoduje bowiem dość drastyczne skrócenie wybrzmienia. Tym samym "claydermanem", czyli połączeniem barwy fortepianu i sekcji smyczkowej, sensownie nie pogramy. To wręcz… irytujące! A przecież czego jak czego, ale polifonii nie powinno w tym instrumencie brakować - Yamaha Clavinova CLP-430 ma 128 głosów polifonii! Skąd więc pomysł na tak nieszczęśliwe ograniczenie wybrzmienia barw smyczków? Makabra! Czy ktoś to konsultował z muzykami?

Listę barw zamyka program chóru oraz wibrafonu. Zabrakło niestety barwy PAD, ale w końcu to najtańszy model serii...

Oto przykłady dźwiękowe:

Yamaha Clavinova CLP-430 - barwy fortepianu (Grand Piano)

Yamaha Clavinova CLP-430 - pozostałe barwy (e-piano, organ, strings, itd.)

 

 

 Yamaha_CLP-430_panel_LCD

Klawiatura to konstrukcja GH3 - Graded Hammer 3. generacji. To progresywna klawiatura co oznacza, że dolne rejestry klawiszy są cięższe i nieco "wolniejsze", zupełnie jak w akustycznym instrumencie. Mechanika klawiatury jest młoteczkowa, jednak funkcję młoteczków pełnią metalowe pręty pozbawione bezwładności. Wprawdzie klawisze są wyposażone w 3 zestawy czujników interpretujących charakterystykę gry, niemniej o fizycznych wrażeniach właściwych klawiaturze z wymykiem nie może być mowy. Tym samym klawiatura jest… prosta w działaniu, łatwa i szybka. Repetycja jest nienaturalnie sprawna, wręcz nie fortepianowa. O łatwości gry decyduje również i to, że osadzenie klawiszy nie jest zbyt głębokie, choć według zapewnień producenta podparcie klawiszy jest długie. Z drugiej strony klawiatura pozwala w połączeniu z barwami fortepianu na uzyskanie szerokiej palety brzmieniowej. Na tyle, na ile pozwalają niedoskonałości obu konstrukcji (klawiatury i modułu dźwiękowego), producentowi udało się zespolić działanie mechaniki i uzyskiwaną odpowiedź brzmieniową od modułu dźwiękowego. To naprawdę spora zaleta tego instrumentu, jednak mimo to pozostaje niedosyt - przecież to Yamaha Clavinova, a nie Celviano… Producent udostępnił 3 poziomy "twardości" klawiatury zrealizowanej programowo.

 Yamaha_CLP-430_logo

Nowością w nowej serii Celviano CLP-400 jest zastosowanie nowego typu wzmacniaczy - są to wydajne cyfrowe konstrukcje pracujące w klasie D. W konstrukcji nagłośnienia wykorzystano technologię Inteligent Acoustic Control, która dostosowuje charakterystykę częstotliwościową dla różnych poziomów wzmocnienia/głośności. Jest naturalną cechą zestawów nagłośnieniowych, że ciszej wysterowane tracą czytelność zwłaszcza w niskich rejestrach oraz nieco w górnych rejestrach. Yamaha opracowała dynamiczny układ EQ, który w zależności od ustawienia poziomu głośności nakłada na wyjście na głośniki różne charakterystyki korekcji: im słabsze wzmocnienie końcówek mocy, tym wydatniejsze wzmocnienie dolnego pasma i zakresu prezencji.

Dźwięk emitowany przez nagłośnienie wbudowane w CLP-430 jest pełny, szeroki, jednak nieco brakuje mu mocy - do nagłośnienia salonu 25 m2 wystarczy, ale już do salonu 40 m2 i większego niekoniecznie… Dziwne o tyle, że producent informuje o zamontowaniu wzmacniaczy o mocy 2 x 30 W, czyli łącznie 60 W! Tajemnica się wyjaśnia, gdy poznamy wartość poboru mocy instrumentu - zalewie 25 W... Perpetuum mobile? Yamaha informuje o oszczędności energii na poziomie 50% w stosunku do poprzedniej generacji pianin Clavinova. Szkoda, że odbywa się to kosztem mocy systemu nagłośnieniowego.

 Yamaha_CLP-430_panel_lewa

Yamaha CLP-430 udostępnia szereg nowinek technologicznych ułatwiających zarówno naukę, pracę, jak wykorzystywanie instrumentu dla przyjemności. Znajdziemy dwa typy złącz USB - zarówno do podłączenia komputera, jak kości pamięci PenDrive. Instrument dysponuje wbudowanym interfejsem MIDI USB - dostępne są sterowniki dla systemów Windows XP oraz Vista i Windows 7 - zarówno w 32-bitowych jak 64-bitowych wersjach. Dodatkowo to złącze można użyć do aktualizacji listy utworów. Pokładowy rejestrator umożliwia nagrywanie 2-ścieżkowe zarówno w postaci plików MIDI, jak audio WAV 16-bit/44.1 kHz. MIDI można nagrać do pamięci wewnętrznej (10 utworów, 1,5 MB pamięci) lub na PenDrive USB – wówczas ograniczeniem jest maksymalna wielkość pliku (550 kB). Pliki audio można nagrywać tylko na pamięć USB.

 Yamaha_CLP-430_caly_zamkniety

Yamaha Clavinova przynajmniej na kolejne dwa lata nie wygra ze swoim największym konkurentem - Roland ze swoimi instrumentami serii HP kładzie serię CLP-400 na łopatki pod każdym względem: brzmienia, jakości i realizmu klawiatury, zespolenia motoryki mechaniki i brzmienia barw… Żeby była jasność - Yamaha CLP-430 to nie jest zły instrument. Yamaha nie ma się czego obawiać ze strony coraz lepszych instrumentów Korga, a serię Celviano może całkowicie zignorować. Ale na tle konkurencyjnego Rolanda HP-302, Clavinova CLP-430 jest "zwykłym" pianinem cyfrowym. Funkcjonalnie Yamaha nie ma się czego wstydzić, jednak we wszystkich pozostałych aspektach Yamaha CLP-430 przegrywa z Roland HP-302. Oj, wzrośnie liczba harakiri w koncernie Yamaha...

Dystrybutor: Yamaha Polska 

 Yamaha_CLP-430_panel_prawa_barwy1

Yamaha_CLP-430_panel_lewa_rzut

TAGI: Yamaha Clavinova CLP-430, Clavinova CLP430 digital piano, test pianina Yamaha Clavinova CLP-430, przykłady dźwiękowe CLP-430, sample, jakie cyfrowe pianino wybrać?, dobre pianino cyfrowe do domu, które pianino cyfrowe jest najlepsze?, Jakie pianino cyfrowe kupić dla dziecka do nauki?, tanie pianino cyfrowe

 

PDF

zaprzyjaźnione serwisy: Portal-Firma.pl | FirmowaTablica.pl | E-GITARA.net.pl | macmusic.pl | PCmusic.pl | Sylvan | R&S Wind | TS Wind | Posesor Poznań | Gothart Elewacje Drewniane | Gothart Music Label | team 29er | Holimex - Kreslarski-sklep.pl | Systemy Pomiarowe imc | Implanty Zębów Poznań | Jacek Skowroński | Implanty Zębów Gabinet Poznań | Pozycjonowanie stron | Tworzenie stron | Biuro Rachunkowe "eRKa" Poznań - Pełna księgowość | Biuro Rachunkowe "eRKa" Poznań - Księgowość dla wspólnot mieszkaniowych | Kancelaria Rachunkowa "LIBRA" Poznań - Pełna księgowość Poznań | Kancelaria Rachunkowa "LIBRA" Poznań - Książka przychodów i rozchodów KPiR Poznań | Skuteczne pozycjonowanie w Google stron firmowych | Kurs pozycjonowania w Google stron firmowych

Mikrofon do wokalu, studyjny mikrofon do rapu, mikrofon do hiphopu i hip-hopu, mikrofon do werbla, mikrofon do stopy, mikrofon do overheadów, mikrofon dynamiczny czy pojemnościowy, mikrofon estradowy, mikrofon wstęgowy, wielkomembranowy mikrofon pojemnościowy, mikrofon lampowy, tani mikser, lampowy przedwzmacniacz mikrofonowy, channel strip, side-chain, sajdczejn, procesor pogłosowy, dobre monitory studyjne, aktywne monitory studyjne, mastering, wielokanałowy interfejs audio USB, wielokanałowy interfejs audio FireWire, karta dźwiękowa do studia domowego, karta DSP, syntezator, workstation, rejestrator, keyboard, sampler, pianino cyfrowe, stage piano, kolumny aktywne, mikser na estradę, mikser do studia, system bezprzewodowy IEM, mikrofon bezprzewodowy, karaoke MIDI SMF, karaoke mp3, karaoke z tekstem, pobierz karaoke, utwory karaoke, podkłady mp3 pobierz, utwory karaoke download, download karaoke

.