Menu

Najnowsze testy

  • Exponential Audio PhoenixVerb i R2 – procesory pogłosowe plug-in
  • TEST • Studiologic NUMA Concert - profesjonalne stage piano z drewnianą klawiaturą z wymykiem i z barwami fortepianów z rezonansem współalikwotowym
  • TEST • ZOOM H6 - mobilny 6-kanałowy rejestrator audio z mikrofonami pojemnościowymi XY, MidSide, Shotgun oraz preampami mikrofonowymi z zasilaniem Phantom
  • TEST • Aphex IN2 - 2-kanałowy interfejs audio USB
Exponential Audio PhoenixVerb i R2 – procesory pogłosowe plug-in

Exponential Audio PhoenixVerb i R2 – procesory pogłosowe plug-in

Za dobry reverb jesteśmy w stanie zapłacić krocie. Zresztą, spytajcie tych od Lexicona i od Bricasti... Niemniej – od pewnego czasu nieprawdą jest twierdzenie jakoby pluginowe pogłosy to była niższa półka, produkt dla amatorów i do studiów projektowych. Wystarczy ściągnąć demo i posłuchać co potrafi...
TEST • Studiologic NUMA Concert - profesjonalne stage piano z drewnianą klawiaturą z wymykiem i z barwami fortepianów z rezonansem współalikwotowym

TEST • Studiologic NUMA Concert - profesjonalne stage piano z drewnianą klawiaturą z wymykiem i z barwami fortepianów z rezonansem współalikwotowym

Trzeba mieć nie lada tupet, żeby ot tak, nagle, z producenta mechanizmów klawiatur dla producentów elektronicznych instrumentów klawiszowych stać się producentem instrumentów muzycznych. A jeszcze do tego pchać się na ekskluzywny rynek instrumentów typu stage piano - to już graniczy z narcyzmem :-P ...
TEST • ZOOM H6 - mobilny 6-kanałowy rejestrator audio z mikrofonami pojemnościowymi XY, MidSide, Shotgun oraz preampami mikrofonowymi z zasilaniem Phantom

TEST • ZOOM H6 - mobilny 6-kanałowy rejestrator audio z mikrofonami pojemnościowymi XY, MidSide, Shotgun oraz preampami mikrofonowymi z zasilaniem Phantom

ZOOM idzie jak burza. Kontynuuje agresywną politykę produktową - trzeba przyznać, że łącząc takie cechy sprzętu, jak przystępna cena i duży potencjał zdobywa coraz większą popularność. Nowy 6-kanałowy rejestrator H6 wydaje się być tego świetnym przykładem. Tylko czy jakość dźwięku idzie za przystę...
TEST • Aphex IN2 - 2-kanałowy interfejs audio USB

TEST • Aphex IN2 - 2-kanałowy interfejs audio USB

Aphex IN2 jest interfejsem audio pod USB 2.0. Gwarantuje dwa kanały wejściowe i jakość do 24-bit/192 kHz. Sprawdźmy, co sobą reprezentuje. Dawid Kujawa
Previous
Next
A+ A A-

Korg MP10 Pro - profesjonalny odtwarzacz MIDI/MP3

Korg_MP10_Pro_insert60Starzejemy się. W kościach zaczyna łupać, kręgosłup już nie ten... Kto z nas, pokolenia 40+ myślał 20 lat temu, że tak trudno będzie dźwigać instrumenty czy nagłośnienie? Ale ale, umówmy się – współczesne instrumenty i kolumny są o niebo lżejsze od tych sprzed 20 lat! Mimo to, kto z nas lubi nosić sprzęt? Robimy się wygodni na „stare” lata. I właśnie wpadło mi w ręce urządzenie, które jest niemal genialną odpowiedzią na powyższe utyskiwania.

Robert Bart

 Korg MP10 Pro caly

Korg MP10 Pro jest czymś nowym na „naszym” klawiszowym rynku. Nie twierdzę, że Korg „wymyślił” ten typ sprzętu, bo wcześniej był na rynku choćby Roland VIMA JM-8 (nie widziałem jeszcze w żadnym sklepie...). Jeszcze wcześniej urządzenia łączące funkcje odtwarzania MIDI i MP3, acz dedykowane bardziej do karaoke oferowały firmy niemieckie i włoskie, jak choćby przebój sprzed dwóch lat M-Live Merish. Niemniej Korg MP10 Pro jest pod pewnymi względami nowatorskim urządzeniem, bo łączy nie tylko odtwarzacz plików MIDI/audio, ale ma też sekcję procesora wokalnego z harmonizerem TC Helion. Czym tak naprawdę jest to urządzenie?

 Korg MP10 Pro bok lewa

Ten niewielki moduł ma spory potencjał! Korg MP10 Pro dysponuje dwoma równoległymi odtwarzaczami MIDI/MP3. Akceptowane są pliki MIDI SMF 0/1 naturalnie również z tekstem, pliki MIDI z grafiką, karaoke w formatach kar i xf, jak również MP3 z tekstem i z grafiką. Urządzenie ma wbudowany moduł dźwiękowy zgodny z GeneralMIDI 2 pochodzący z Korg PA500. Do dyspozycji jest – bagatela – niemal 900 barw! Do tego 40 zestawów perkusyjnych, a w tej liczbie wiele bardzo nowocześnie brzmiących. Naprawdę jest w czym wybierać. Do tego brzmienia są bardzo dynamiczne. Swoją drogą lubię brzmienie tej serii keyboardów Korga. Mają efektowne, dopracowane barwy wspomagane wydajnie niezłym procesorem efektów. Banki General MIDI w modelach PA800 i PA500 nie brzmią jak... General MIDI. Więc to pierwsza zaleta MP10 Pro. Mamy tu 118-głosową polifonię, więc trudno będzie zapchać ten moduł. Każdy kanał ma własny korektor 3-pasmowy z przestrajanym środkiem, więc brzmienie można jeszcze podrasować. Dla bardziej wymagających jest dostępna również podstawowa edycja barw, gdzie możemy zmieniać wartości obwiedni wzmacniacza ADR, punkt odcięcia filtru i rezonans oraz ustawienia LFO. Moduł dźwiękowy ma bardzo fajną implementację MIDI – mamy te wszystkie opcje szybkiej edycji barw dostępne z poziomu zwykłych kontrolerów CC. Jeśli do czegoś można się przyczepić, to do dość wysokiego domyślnego poziomu pogłosu. Na szczęście z poziomu systemowego miksera możemy zmieniać poziom wysyłki na efekt pogłosowy, a ustawienia zapisać na przykład dla każdego utworu z Playlisty.

Podłączając klawiaturę MIDI do MIDI IN mamy do dyspozycji niezależny moduł dźwiękowy z barwami Performance. Programów Performance jest 128 z tym, że nie są to barwy GM, tylko dostosowane do grania solowego i podkładowego programy. Wybór jest pełny, włącznie z brasami, saksofonami, leadami, gitarami, smyczkami, padami i klawiszami.

Uzupełnieniem jest zestaw padów efektowych (PAD/Switch) do których można przypisać zarówno brzmienia FX jak choćby oklaski, śmiech, czy barwy Hit, jak również krótkie sekwencje. Zestawy można przypisać do każdej playlisty.

 Korg MP10 Pro panel prawa

Sekcja odtwarzacza MP3 wyposażona jest w karaoke'ową funkcję „usuwania” wokalu. Jeśli wokal jest umieszczony centralnie, rzeczywiście algorytmy działają dość skutecznie. Studyjnej jakości nie uzyskamy, ale do śpiewania wystarczy. Poza tym audio można przetransponować bez zmiany prędkości odtwarzania oraz zmodyfikować tempo. Algorytmy działają w czasie rzeczywistym i naprawdę robią wrażenie... W zależności od typu brzmień uzyskamy różny użyteczny zakres tak transpozycji, jak zmiany tempa. Jeśli w aranżu jest dużo akustycznych instrumentów z długimi wybrzmieniami, transpozycja do 2-3 półtonów i zmiana tempa w zakresie 10% dają całkowicie akceptowalną jakość. W przypadku brzmień syntetycznych i krótko wybrzmiewających ten zakres jest większy. Oczywiście mówię tu o zachowaniu takiej jakości, że nawet „wyrobiony” klient nie pozna, że „oszukujemy” czy to z tempem, czy z tonacją :-) Tempo możemy maksymalnie zmieniać w zakresie ±30%, a transpozycja działa -5 półtonów – +6 półtonów z tym że... kto potrzebuje korzystać z transpozycji więcej jak 3 półtony i zmieniać tempo więcej jak 10%? :-) W praktyce dwa półtony to już huk! A większe zmiany tempa utworów powodują przecież, że zmienia się charakter kompozycji... No, chyba że do spisywania numerów do MIDI – a co, kiedyś nie było takich sklepów jak Utworki.pl gdzie można przebierać i wybierać... Utwory spisywało się samemu, co najwyżej można się było z kumplami wymieniać. Do takich celów maksymalne zwolnienie oferowane przez MP10 Pro jest super.

 Korg MP10 Pro LCD main

Korg MP10 Pro jest wyposażony w wewnętrzny twardy dysk o pojemności 120 GB, a prócz tego mamy złącza USB pozwalające na podłączenie dwóch zewnętrznych nośników (PenDrive, dysk USB, czytnik z kartą pamięci a nawet iPoda!).

 

Utwory można odczytywać i „wrzucać” do Playera 1 lub Playera 2 na bieżąco, ręcznie, z dowolnego nośnika podłączonego do mp10 Pro. Ale można również tworzyć Playlisty, które bazują ba bibliotekach Library. Przykładowo na wewnętrznym dysku można stworzyć sobie kilka różnych bibliotek na różne typy imprez, a już w ramach biblioteki utworzyć sety (czyli Playlisty) po kilka utworów na przykład. Sposobów organizacji może być wiele – po charakterze utworów, po nazwach wykonawców. Do wyboru, do koloru (żeby nie było – wyświetlacz jest kolorowy i... dotykowy). W wyszukiwaniu utworów pomaga szybka wyszukiwarka z zaawansowanymi opcjami – każdy utwór ma opis, informację o tempie, stylu, autorze, wykonawcy, roku powstania kompozycji, tempie, melodycznym kanale MIDI – istnieje możliwość domyślnego wyłączenia tego kanału z odtwarzania, tonacji, metrum, a nawet typie stylistyki wokalnej. Poza tym każdy utwór można od razu domyślnie przetransponować, więc wczytując go z Playlisty mamy utwór gotowy do gry :-)

 Korg MP10 Pro cross

Bardzo funkcjonalnie pracuje się z odtwarzaczami. Każdy ma własną regulację głośności, a prócz tego jest znany z mikserów DJ crossfade – zmotoryzowany. Jeśli wybierzemy automatyczne fade'owanie między utworami, to suwak po skończeniu odtwarzania z jednego Playera przesunie się sam na drugi. A po chwili następny utwór jest już załadowany. Istnieje możliwość podsłuchu na słuchawkach np. utworu z Playera 1 podczas odtwarzania utworu przez Player 2. Zabrakło mi tylko opcji szybkiego przewijania utworów podczas odsłuch – jeśli zechcemy przesunąć start odtwarzania danego utworu, to niestety nie możemy go podsłuchiwać w trakcie „przewijania”.

 Korg MP10 Pro LCD txt

Bardzo sprawnie działa wyświetlanie tekstu. Możliwe jest wyświetlenie tekstu z większymi bądź mniejszymi literami, ale najpoważniejszą zaletą jest możliwość podłączenia zewnętrznego ekranu albo w formacie S-Video, albo przez koaksjalne kompozytowe wyjście wideo.

 

Ale Korg MP10 Pro nie ogranicza się tylko do odtwarzania utworów. Do dyspozycji są dwa kompletne tory mikrofonowe - wokalne z własnymi preampami i efektami. Do tego pierwszy kanał mikrofonowy ma zintegrowany wysokiej klasy harmonizer bazujący na algorytmach TC Helion! Korg od dawna nas rozpieszcza tym harmonizerem – trudno na rynku o lepsze rozwiązanie w tej klasie cenowej. Mój harmonizer z keyboardu Yamahy się nie umywa... W Korg MP10 Pro mamy do dyspozycji 3-głosowe algorytmy harmonizacji. Świetnie wypadają algorytmy doublera – można spokojnie stosować nawet w nagraniach komercyjnych czy reklamach. Sterowanie harmonizacją w przypadku plików MIDI można „zlecić” albo podłączonej klawiaturze pod złącze MIDI IN, albo wybranej ścieżce sekwencji MIDI, natomiast w przypadku plików mp3 harmonizerem trzeba sterować z klawiatury MIDI.

Oprócz harmonizera w bloku mikrofonowym mamy 3-pasmowy korektor z w pełni parametrycznym środkiem, filtrem dolnozaporowym (co znakomicie zwiększa efektywną głośność wokalu), blok dynamiki z kompresorem i bramką. No i oczywiście pogłos i delay na dokładkę. Szkoda, że nie ma możliwości zasilenia mikrofonów pojemnościowych – moja wokalistka używa pojemnościowego Beyerdynamica... W razie potrzeby jednak zawsze można użyć oddzielnego zasilacza Phantom.

 Korg MP10 Pro GAIN

Jakość preampów bardzo jest przyzwoita. Zastosowano wysokiej klasy niskoszumny układ przedwzmacniacza – nawet przy mało czułym estradowym mikrofonie i konieczności maksymalnego rozkręcenia potencjometru GAIN nic nie szumi! Dźwięk jest klarowny, a zapas dynamiki jest wystarczający.

 

Na koniec trzeba dodać, że obsługa Korga MP10 Pro jest szalenie prosta i właściwie nie wymaga czytania instrukcji. Wszystko jest widoczne na kolorowym dotykowym ekranie. Wystarczy zrozumieć strukturę organizacyjną – biblioteki Library —> zestawy Playlist i edycja poszczególnych bloków (moduł MIDI, sekcja Performance, tory wokalne). Ustawienia konfiguracyjne są dostępne w każdym przypadku za pośrednictwem kombinacji skrótu Quick Access Key + klawisz funkcyjny. Chcemy skonfigurować kanał mikrofonu 1? Wciskamy Quick Access Key razem z klawiszem Mic1 i już jesteśmy w menu konfiguracji. Chcemy wejść do miksera modułu MIDI? Quick Access Key + klawisz MIXER i już jesteśmy. I tak z każdą niemal funkcją.

 Korg MP10 Pro bok prawa Pen

Korg MP10 Pro ma jeszcze jedną zaletę – szybkość odczytu nośników pamięci USB. Wiadomo, że w wielu instrumentach Rolanda odczyt utworów MIDI lub audio z pamięci PenDrive trwa i trwa... Tym dłużej, im więcej jest na nośniku plików. Korg odczytuje całą zawartość w kilka sekund i już wszystko jest dostępne do odtwarzania :-)

 

Naturalnie skusiłem się i wziąłem na imprezę testowane urządzenie. Nie „przepisywałem” oczywiście całego swojego repertuaru, a tylko kilka utworów. Przyznam, że poziom dynamiki modułu dźwiękowego MP10 Pro w porównaniu do mojej Jamaszki po prostu zmiótł mój keyboard. A podczas testów w domu wydawało mi się, że różnica nie będzie znaczna. Jak to człowiek się przyzwyczaja... Jedna impreza praktycznie przekonała mnie do tego, że warto zainwestować w MP10 Pro. Lekkie to to, szybkie w działaniu, ze sporymi możliwościami „zjuzerowania' ustawień pod kątem własnych przyzwyczajeń, doświadczenia i stylu pracy.

 Korg MP10 Pro lewa

Już się widziałem z lekką klawiaturą sterującą MIDI podłączoną do Korga MP10 Pro. Tylko jedno „zawiesiło” w zawieszeniu tę wizję – brak modułu automatycznego akompaniamentu w MP10 Pro. Gram w różnych składach, w zależności od budżetu „Młodych” – nie zawsze ich stać na full-wypas z perkusistą, basistą, gitarzystą, saksofonistą i dodatkowym wokalistą. Czasami odpychamy „sztuki” w składzie 3-osobowym, a wówczas praktycznie niezbędny jest moduł automatycznego akompaniamentu, którego niestety w MP10 Pro nie ma. Oczywiście, to kwestia odpowiedniego przygotowania repertuaru, choćby nagrania na keyboardzie brakujących utworów i wgrania ich w postaci plików MIDI do MP10 Pro. Ale jednak zdarzają się sytuacje, gdy bez keyboardu się nie da... Z drugiej strony jeśli mamy jakikolwiek keyboard – nawet średniej klasy, to kupując Korga MP10 Pro zyskujemy doskonale brzmiący instrument o nieprawdopodobnej funkcjonalności, wręcz idealny do grania imprez. Trzeba przy tym pamiętać, że złącze MIDI IN kieruje sygnały do modułu Performance, a nie do głównego modułu Multitimbral. W przypadku akompaniamentów będziemy więc skazani na barwy naszego keyboardu, natomiast całe biblioteki utworów MIDI czy z minidysków można spokojnie przenieść do testowanego urządzenia. Przepisanie repertuaru na MP10 Pro zapewne będzie nieco czasochłonne, ale efekt wart jest tego. Biegłe opanowanie obsługi urządzenia w moim przypadku zajęło raptem 3 dni, a w ciągu tygodnia „śmigałem” szybciej, niż procesor był w stanie nadążyć :-) Najbardziej niesamowite jest to, że te możliwości drzemią w sprzęcie ważącym 3 kg i mieszczącym się w niewielkiej poręcznej torbie!

 Korg MP10 Pro tyl rzut

TOP_gifTa wygoda i jakość jest absolutnie warta niecałych 6500 zł, bo tyle mniej więcej trzeba obecnie zapłacić za MP10 Pro. Jest to rozwiązanie perspektywiczne, bo Korg cały czas rozwija system operacyjny urządzenia. Już w aktualnej wersji v.1.01 nie udało mi się MP10 Pro zawiesić, więc stabilność pracy jest zapewniona. Zapewniam, że dysponując MP10 Pro mniej się napracujemy, a efekt tej pracy będzie zasadniczo lepszy i efektowniejszy. Polecam przetestować!

Przykłady dźwiękowe zostaną zaprezentowane w przyszłym tygodniu w dziale Soundcheck video. Zapraszam.

Do testów dostarczył: Mega Music

 

 

 

Korg MP10 Pro LCD harm1

Korg MP10 Pro LCD harm2

Korg MP10 Pro LCD harm3

Korg MP10 Pro LCD harm contr

Korg MP10 Pro LCD voc fx

Korg MP10 Pro LCD perf

Korg MP10 Pro LCD plik

Korg MP10 Pro PLAY1

Korg MP10 Pro PLAY2

Korg MP10 Pro tyl

Korg MP10 Pro tyl audio

Korg MP10 Pro tyl MIDI

zaprzyjaźnione serwisy: Portal-Firma.pl | FirmowaTablica.pl | E-GITARA.net.pl | macmusic.pl | PCmusic.pl | Sylvan | R&S Wind | TS Wind | Posesor Poznań | Gothart Elewacje Drewniane | Gothart Music Label | team 29er | Holimex - Kreslarski-sklep.pl | Systemy Pomiarowe imc | Implanty Zębów Poznań | Jacek Skowroński | Implanty Zębów Gabinet Poznań | Pozycjonowanie stron | Tworzenie stron | Biuro Rachunkowe "eRKa" Poznań - Pełna księgowość | Biuro Rachunkowe "eRKa" Poznań - Księgowość dla wspólnot mieszkaniowych | Kancelaria Rachunkowa "LIBRA" Poznań - Pełna księgowość Poznań | Kancelaria Rachunkowa "LIBRA" Poznań - Książka przychodów i rozchodów KPiR Poznań | Skuteczne pozycjonowanie w Google stron firmowych | Kurs pozycjonowania w Google stron firmowych

Mikrofon do wokalu, studyjny mikrofon do rapu, mikrofon do hiphopu i hip-hopu, mikrofon do werbla, mikrofon do stopy, mikrofon do overheadów, mikrofon dynamiczny czy pojemnościowy, mikrofon estradowy, mikrofon wstęgowy, wielkomembranowy mikrofon pojemnościowy, mikrofon lampowy, tani mikser, lampowy przedwzmacniacz mikrofonowy, channel strip, side-chain, sajdczejn, procesor pogłosowy, dobre monitory studyjne, aktywne monitory studyjne, mastering, wielokanałowy interfejs audio USB, wielokanałowy interfejs audio FireWire, karta dźwiękowa do studia domowego, karta DSP, syntezator, workstation, rejestrator, keyboard, sampler, pianino cyfrowe, stage piano, kolumny aktywne, mikser na estradę, mikser do studia, system bezprzewodowy IEM, mikrofon bezprzewodowy, karaoke MIDI SMF, karaoke mp3, karaoke z tekstem, pobierz karaoke, utwory karaoke, podkłady mp3 pobierz, utwory karaoke download, download karaoke

.